De kracht van Poppenspel
Magisch, betoverend èn
stimulerend
voor de ontwikkeling van kinderen,
dàt is de kracht van Poppenspel.
Een project dat
poppenspel terug brengt in de groep
Het belang van Poppenspel:
Als leerkracht heb je met een pop een krachtig pedagogisch en didactisch middel
in handen. De aandacht en betrokkenheid neemt zichtbaar toe en een pop is voor
een kind zeer uitnodigend om eigen gedachtes en gevoelens mee te delen. Ook
kunnen de leerlingen met zelfgemaakte poppen hun eigen verhalen uitspelen.
Kortom: Poppenspel stimuleert leerlingen in hun brede ontwikkeling.
De Kracht van Poppenspel voor leerkrachten:
Om poppenspel in te zetten in je groep heb je vaardigheden, kennis èn vertrouwen
nodig. In 3 workshops van 2 uur krijgt u basiskennis om uw eigen ideeën rondom
poppenspel vorm te kunnen geven.
Inhoud 3 workshops voor leerkrachten:
o
Gebruik van stok-, hand-, klapbek-, vingerpoppen en knuffels, attributen, decors
en speelplekken (o.a. de poppenkast).
o
Manipulatie technieken a.d.h.v. Poppenspel A-B-C: (Adem, Beleving en Contact).
o
Stem- en bewegingsoefeningen.
o
In gesprekgaan met een pop èn de leerlingen.
o
Uitwerken van een korte verhaallijn.
o
Het spelen van de acts/verhalen voor elkaar.
o
Didactische aanwijzingen m.b.t. poppen maken en poppenspel met leerlingen.
De 3 workshops worden gegeven in een periode van 5-6 weken.
U gaat tussentijds in de eigen groep aan de slag en tijdens de workshops is
ruimte voor terugkoppeling en uitwisseling.Het is natuurlijk ook mogelijk om
alleen de kennismakingsbijeenkomst te doen.U kunt er ook voor kiezen om
tegelijkertijd een poppenspelproject met de leerlingen te doen
De Kracht van Poppenspel voor leerlingen:De
leerlingen bezoeken eerst een voorstelling op school en krijgen een kijkje
achter de kast. Daarna maken leerlingen onder uw leiding een eigen pop, waarmee
ze hun eigen verhaal uitspelen. Hiervoor wordt u toegerust tijdens de workshops.
Dit project is uit te breiden met een spelles, onder leiding van de
poppenspeler. Dan gaan de leerlingen ook aan de slag met spel- en
bewegingsoefeningen a.d.h.v. Poppenspel A-B-C. U kunt het project afsluiten met
een eindpresentatie, hierbij kan de poppenspeler aanwezig zijn.
De Kracht van Poppenspel voor leerlingen sluit aan bij kerndoelen 54-56 en de
21-eeuwse vaardigheden.
Dit project is ontwikkeld door: Frouke Diana van Zomeren van Poppentheater de Kleine Zon:
Anke van Vliet van poppentheater Popcontact:
|